"התחלתי לכתוב את הספר הזה בחודש מאי 2003", כותב דויד גרוסמן באפילוג לרומן אשה בורחת מבשורה (גרוסמן, 2008, עמ' 633), יצירה שקיבעה את מקומו כאחד מן הדוברים המרכזיים של השיח המקומי. "חצי שנה לפני סיום השירות הצבאי של בני הבכור יונתן, וחצי שנה לפני גיוסו של אחיו הצעיר, אורי", הוא מפרט בתיאור הנסיבות הרות הגורל של כתיבת הרומן, נסיבות שהתבררו רק בדיעבד. "הייתה לי תחושה – או יותר נכון, משאלה – שהספר שאני כותב יגונן עליו", הוא מוסיף, בתארו את המהלך המניע את גיבורת הרומן, אם הילד (המועלה קורבן), בסיפור המקבל מעמד של סיפור חיינו על אדמת המריבה. זיקה זו בין יצירה לחיים, בין הסיפור הבדיוני לסיפור חיים, המקבלת ביטוי מצמרר נוסף ברומן שנכתב לאחר מות בנו, נופל מחוץ לזמן (גרוסמן, 2011), וכן בשיר "קצר כאן כל כך האביב" (2011) השב ומתנגן בין גלי האתר, יש בה כדי לספק נקודת מוצא הולמת מעין כמוה לדיון ביצירתו של גרוסמן וביצירה הספרותית הנכתבת כאן ועכשיו. בדומה לכך ניתן להצביע על הממואר הדבר היה ככה למאיר שלו (שלו, 2009) כנקודת מוצא הולמת לדיון ביצירתו הבדיונית של שלו (רומן רוסי, עשו ועוד). עוד אני מבקשת להצביע על הרומן בעל האופי האוטוביוגרפי סיפור על אהבה וחושך לעמוס עוז (עוז, 2002) כנקודת מוצא לעיון ברומן הבדיוני רב המוניטין מיכאל שלי (עוז, 1992).
אלו הן דוגמאות אחדות מני רבות ליצירות של כותבים ישראלים בני ימינו, שיצירתם יש בה כדי לאפשר בחינה של היצירה הנכתבת כאן ועכשיו תוך התייחסות להקשר המקומי העדכני, ותוך הצבעה על הזיקה ספרות-חיים. לסיום אני מבקשת להוסיף כי יצירתם של יוצרים אלו ויוצרות נוספות דוגמת רות אלמוג, רבקה רז או צרויה שלו, המספקות כל אחת זווית משלה לבחינת הזיקה ספרות-חיים, נבחנת בספרי שיצא לאור לא מכבר: מכשפי השבט – אובות פואטיים וידעונים ספרותיים (קרן, 2020).
מקורות
אובידיוס, פובליוס, נזו (2003 [1965]. מטמורפוזות (תרגום מרומית: ש' דיקמן). מוסד ביאליק.
בארת, ר' (2005 [1968]). מות המחבר. בתוך ר' בארת, מ' פוקו, מות המחבר / מהו מחבר (תרגום מצרפתית: ד' משעני) (עמ' 7–18). רסלינג.
ביאליק, ח"נ (2004). השירים. כנרת, זמורה-ביתן, דביר.
גדרון, א' (2010). על משמעותם של "ממצאים": ממסע נרטיבי אל סיפורי חיים של סטודנטיות ועמיתות. בתוך ר' תובל-משיח וג' ספקטור מרזל (עורכות), מחקר נרטיבי: תאוריה, יצירה ופרשנות (עמ' 274–294). מאגנס ומכון מופ"ת.
גרוסמן, ד' (2008). אשה בורחת מבשורה. הספרייה החדשה, הקיבוץ המאוחד/סימן קריאה.
גרוסמן, ד' (2011). נופל מחוץ לזמן: סיפור בקולות. הספרייה החדשה, הקיבוץ המאוחד/סימן קריאה, כנרת, זמורה-ביתן.
האנט, ס' וסמפסון, פ' (2002). האני בראי הכתיבה: תאוריה ופרקטיקה בכתיבה יוצרת והתפתחות אישית (תרגום: א' רבינוביץ'). אח.
מטלון, ר' (2008). קול צעדינו. עם עובד.
מלצר, י' (2017). עקבות בים. אפיק.
עוז, ע' (1992 [1968]). מיכאל שלי. כתר.
עוז, ע' (2002). סיפור על אהבה וחושך. כתר.
קרן, נ' (2020). מכשפי השבט ‒ אובות פואטיים וידעונים ספרותיים: קריאה מיתו-פואטית ביצירה הספרותית העברית בת ימינו. כרמל.
שלו, מ' (1988). רומן רוסי. עם עובד.
שלו, מ' (1991). עשו. עם עובד.
שלו, מ' (2009). הדבר היה ככה. עם עובד.
שפרה, ש' וקליין, י' (2002 [1996]). בימים הרחוקים ההם: אנתולוגיה משירת המזרח הקדום. עם עובד.
תובל-משיח, ר' וספקטור-מרזל, ג' (עורכות) (2010). מחקר נרטיבי: תאוריה, יצירה ופרשנות. מאגנס ומכון מופ"ת.