אתגרים בהטמעת אורייניות חדשות בבתי הספר
האתגר הגדול בחטיבות הביניים ובבית הספר התיכון הוא לימוד מיומנויות אוריינות בתחומי הדעת השונים (כהן ולבנת, 2011). נראה שמורים חוששים מעיסוק באוריינות במקצועות הלימוד, משום שלדעתם הקניית מיומנויות אורייניות פוגעת בהוראת התוכן שהם אמונים עליו. המורים המקצועיים, שלא הוכשרו לכך, אינם מודעים לתהליכי הקריאה והצפייה שהם מבצעים בתהלוך טקסט המדיה המשודרת והחזותית, מפני שעבורם אלה הם תהליכים אוטומטיים. הסוגה העיקרית בספרי הלימוד היא טקסט מציג ומבהיר, אך משולבות בהם גם סוגות אחרות כמו טקסטים עיתונאיים, מסמכים היסטוריים, גרפים, מפות, תמונות, קישורים לחומרי צפייה (סרטים עלילתיים, תיעודיים ועוד פורמטים תקשורתיים). כדי לדעת לפרש את הפורמטים הללו בעין תבונית וביקורתית דרוש ידע באוריינות מדיה. נספק אפוא ללומדים מידע נוסף ונאפשר להם גם למידה חווייתית. הטקסט הלימודי מאופיין ב"מנגנון דידקטי" הכולל מגוון של פניות ומשימות לתלמידים, הנמצאות מחוץ לטקסט המרכזי אך מתייחסות אליו ומכוונות לסייע לתלמידים להבין את הטקסט. למשל, הסברים בצד הטקסט, תמונות, היצגים גרפיים, טבלאות ומטלות כמו יצירת כרזה, מצגת ועוד – פעולות שהתלמידים נדרשים לבצע, בעקבות הקריאה, בחומרים המוצגים בספרי הלימוד (כהן ולבנת, 2011). אמצעים אלה דורשים ידע ומיומנויות באוריינות מדיה (חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות מידע ואוריינות חזותית), ויש להקנותם כיום לכלל המורים והתלמידים. אוריינות מדיה מגלמת את הרעיון של גמישות והתאמה לצרכים הייחודיים של כל בית ספר. על כן יש מקום כי יודגש הצורך בהוראת אוריינות מדיה במקצועות הלימוד וביצירת תפיסת אחריות משותפת של המורים מצד אחד בחיבור תוכני הלימוד למתרחש באקטואליה, ומצד שני ״קריאת״ טקסטים מהמדיה באופן מודע, מושכל וביקורתי. זאת ועוד, יודגשו בפני הלומדים גם יצירה והפצה של תוכן במדיה באופן תבוני כדי שידעו מצד אחד לפרש את המסרים ואת הייצוגים במדיה ומצד שני, לחדד ולהעביר את המסרים שלהם לקהל היעד באופן מיטבי.
מודל להטמעת אוריינות מדיה
המודל נותן מענה המותאם לתלמידים כבר מבית הספר היסודי (החל מכיתה ד׳ ועד ט'): הלמידה במודל ממוקדת סביב אוריינות מדיה הכוללת – אוריינות מדיה דיגיטלית, אוריינות מידע, אוריינות חזותית ואוריינות אזרחית ומקדמת חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית. המודל יצייד את הלומדים בכישורים הדרושים כדי לנתח ולהבין את התוכן, את השפה ואת המסרים המגיעים אלינו מאמצעי המדיה השונים באופן מודע, מושכל וביקורתי, ובכלים שיאפשרו להם לייצר תוכן ולהפיץ אותו כאזרחים אכפתיים, פעילים, יוזמים, אחראיים ומעורבים. למידת אוריינות מדיה תוטמע בתחומי הזהות והשייכות (רבי מלל); אזרחות, ספרות, גאוגרפיה, תנ״ך, מורשת, והיסטוריה, ותאפשר צפייה פעילה בחומרים רלוונטיים ואקטואליים, המשודרים אלינו בסביבה התקשורתית וכן את ניתוחם של חומרים אלה בצורה מושכלת וביקורתית באופן בין-תחומי סביב שאלה, רעיונות או עקרונות מרכזיים (זוהר ובושריאן, 2020).
כמעט לכל נושא או אירוע שהתלמידים פוגשים באמצעות המדיה יש זיקה לתוכני הלימוד (Semali, 2000). זהו למעשה חיבור מעניין ואפקטיבי בין תוכניות הלימודים הפורמליות לבין תרבות הפנאי של התלמידים, והוא מזמן לנו את האפשרות להכשיר אותם לתפקוד ההולם את סביבות החיים והלמידה שהם פוגשים בחיי היום-יום שלהם, תוך הצבעה על הזיקה בין האופן שבו הנושא מופיע בחומר הלימוד לבין המתרחש באקטואליה (פוירשטיין, 2016). בתהליך זה מתאפשר ללומדים להשוות בין מסרים מרכזיים בגישה המסורתית (מחומר הלימוד) לבין אלה שבמדיה ולדרכי הייצוג בה. באמצעות אסטרטגיות הוראה ולמידה קונסטרוקטיביסטיות ויצירתיות ליצירת טקסטים במדיה, הם רוכשים מיומנויות הנדרשות לתפקד כאזרחים פעילים, אחראים ומעורבים בחברה דמוקרטית. הטמעת אוריינות מדיה בתחומי הזהות והשייכות תאפשר למידה משמעותית, בעלת זיקה גלובלית, גלוקלית פוליטית וחברתית, שתבוא לידי ביטוי גם בעזרת כלים טכנולוגיים.
מטרת החינוך לאוריינות תקשורת היא לעזור לאנשים מכל הגילים לפתח הרגלי חקירה ומיומנויות ביטוי הדרושים להם כדי להיות חושבים ביקורתיים, מתקשרים יעילים ואזרחים פעילים בעולם של היום (Namle, 2021). חינוך לאוריינות תקשורת (מדיה) משתמש לרוב במודל פדגוגי מבוסס חקירה, המעודד אנשים לשאול שאלות הנוגעות להרגלי הצפייה, השמיעה והקריאה שלהם. אוריינות מדיה חורגת מהפורמטים המסורתיים של טקסט כתוב ומודפס ועוברת לבדיקת מקורות עכשוויים יותר (פוירשטיין, 2016). כמה דוגמאות לאוריינות מדיה כוללות טלוויזיה, משחקי וידאו, צילומים והודעות שמע. ניתוחים מעמיקים יכולים לכלול זיהוי המחבר, מטרה ונקודת מבט, בחינת טכניקות וז'אנרים, בחינת דפוסי ייצוג תקשורתי וגילוי תעמולה, צנזורה והטיה בתוכניות חדשות ובענייני הציבור.
המודל שהופעל מתבסס על המסגרת המושגית של החינוך לאוריינות מדיה, תפיסות מפתח מרכזיות לחקר ביקורתי של טקסטים במדיה (Bazalgette,1989,1992, 2008): (1) שפה, ייצוג מציאות; (2) מפיקים וקהלים; (3) מסרים וערכים. בשילוב תוכנית באקטואליה ובתחומי ידע שונים (פוירשטיין, 2016). המודל נבנה מתוך הבנה כי החשיבה והיישום של אוריינות מדיה צריכים להשתלב בתוך תחומי הלימוד ולא להיוותר מנותקים מהם. יש לקרב את הלומדים אל הזיקה שבין נושאים מתוך האקטואליה ובין מקצועות הלימוד בבית הספר כדי שידעו להגיב עליהם באופן מושכל. תפיסות התלמידים את נושא מהות תחום הידע ומעורבות התלמידים בבניית משמעות על העולם באמצעות חקירה, יצירת הקשרים למתרחש באקטואליה, דיונים ועוד, יסייעו להם לגבש את הבנותיהם על העולם (אתר משרד החינוך, 2021).
בשנת הלימודים תשפ״א נערך פיילוט שנפרש על פני שנתיים בסיוע החממו״פ. בחלק הראשון (בתשפ״א) של הפיילוט הנחיתי שתי מורות מקצועיות: מורה לתנ״ך ומורשת ומורה לגיאוגרפיה מחט״ב אורט כרמים.
בשלב הראשון, כדי לעבור את המחסום הראשון של המורות, שחששו שאפגע בהוראת תחום התוכן שהן אמונות עליו, ציידתי אותן בידע ובמיומנויות בסיסיות של אוריינות מדיה. תפיסות מפתח לשימוש נבון וביקורתי: (1) כל מסרי המדיה מכוונים להבנות את המציאות ואת תפיסות הקהל; (2) מסרי המדיה מועברים בשפה יצירתית עם חוקים משלה; (3) אנשים שונים חווים אותם מסרים באופן שונה – כגודל הקהל כך מרחב פרשנויותיו; (4) המדיה כוללת ערכים ונקודות מבט; (5) מסרי המדיה מאורגנים למטרות רווח ו/או שליטה וכוח (כמו, תאגידי פייסבוק, טוויטר, אפל ואמזון, גוגל), ובעידן הרשתות עוד יותר.
שאלות מרכזיות המשמשות לחקר תכנים ומסרים במדיה: מפיקים (בעלי אינטרס) וקהל יעד – מי יצר את המסר? לאיזה קהל יעד הוא מכוון אותו? איזה מקור מידע עומד מאחורי, מצוטט?
- שפה ומסרים – באילו טכניקות השתמשו כדי לרתק את תשומת הלב שלי (של הקהל)?
- קהל יעד ופרשנות – איך אנשים שונים יכולים לפרש ולהבין את המסר בשונה ממני?
- האפקט הפוטנציאלי של מסרים – אילו ערכים, סגנון חיים ונקודות מבט מוצגים בטקסט ובמסר או הושמטו מהם? זיהוי הרעיון המרכזי.
- מטרות – מדוע הועבר המסר ולאיזו מטרה?
בשלב השני בתהליך פירטו המורות צרכים העולים מהשטח כמשימות הכתובות בספרי הלימוד, הדורשות ידע באוריינות מדיה: יצירת כרזות, יצירת מצגות, סרטון פרסומת, כתבה, נאום ועוד. הן הבינו כי השאלות המרכזיות ישמשו אותן ואת תלמידיהן גם ביצירת תוכן ובהעברת מסרים. הן נחשפו לסרטונים קצרים להדרכת התלמידים ביצירת תוכן. התלמידים ברובם מיומנים אף יותר מהמורות ביכולת הטכנית של יצירת תוכן; המורות נתנו לכך לגיטימציה, העצימו את התלמידים, העלו להם את המוטיבציה ובעקבות זאת הם הפגינו למידה עצמאית בתחום הידע ומיומנויות באוריינות מדיה.
במסגרת הפיילוט התבקשו התלמידים להפיק תוצרים לנושא הנלמד באמצעי תקשורת. הם נעזרו לשם התכנון בשאלות המרכזיות לחקר תכנים ומסרים במדיה ויצרו סרטוני עמדה בנושא ההתחממות הגלובלית. חלקם אף בחרו לאמץ פורמטים מוכרים מהמדיה כ״סליחה על השאלה״ כדי להעביר בעזרתם את עמדתם ואת המסר שלהם. בתנ"ך התבקשו התלמידים לכתוב נאום בנושא אקטואלי בהשראת הנאום של עמוס הנביא. דוגמה אחת של תלמידים אשר בחרו לכתוב נאום בנושא ״שחיתות בממשלתנו״. הם היו צריכים להגדיר מראש אם יכתבו כנביא זעם או נביא נחמה. התלמידים בדוגמה הגדירו מראש כי הנאום יימסר בצורה של תוכחה, זעם ופורענות.
בשלב השלישי המורות העריכו, על-פי קריטריונים שנבנו יחד, את הידע שצברו התלמידים בדיסציפלינה תוך כדי ההוראה והלמידה הפעילה – המעשית והמשמעותית. חשש נוסף שעלה והופרך בתהליך – המורות לא יזדקקו למומחיות בהוראת תקשורת כדי להעריך את התוצרים. דוגמה לאופן הערכה: הייתה התאמה בין התוצר (סרטון/נאום) לבין הנושא הנלמד: בגיאוגרפיה – ההתחממות הגלובלית, בתנ״ך – נאום נבואי. מבחינת התוצרים נמצאה עקיבות לאורך כל תהליך הפקתם, המסר עבר באופן ברור וענה על דרישות המשימה. נמדדה מידת ההשקעה של התלמיד (לדוגמה, אחת הקבוצות של תלמידי תנ"ך רצתה להמחיש את כוונותיה, ובנוסף לנאום הנבואי, כתבו גם תסריט לתרחישים שעשויים לקרות במקרה של נבואת זעם לעומת נבואת נחמה). נמדדו גם כמות ומגוון מקורות המידע (מאמרים, סקרים, מחקרים) שבהם השתמשו התלמידים כדי לנמק את עמדתם ואת מהימנותם. נמדדו החיבור החזותי-ויזואלי שהציגו התלמידים והתאמתו לתוכן ולמסר שהם רצו להעביר.
בשלב הרביעי, המורות והתלמידים התבקשו להעריך את תוצריהם לפי השאלות המרכזיות לחקר תכנים ומסרים במדיה.
המשך הפיילוט בשנה״ל תשפ״ב, בשיתוף החממו״פ של משרד החינוך, מפקחת הוראת תחום הידע – מורשת, במחוז צפון וחט״ב אורט כרמים בכרמיאל, נפתחה השתלמות מורות מתחומי הזהות והשייכות (רבי מלל) להוראה בגישה בין-תחומית בשילוב מיומנויות וכלים של אוריינות מדיה, שמטרתה לאגם את הידע סביב שאלות גדולות או רעיונות ועקרונות מרכזיים (זוהר ובושריאן, 2020). בהשתלמות לוקחות חלק מורות מתחומי הספרות, תנ״ך, מורשת, גיאוגרפיה והיסטוריה. בשלב הראשון הן עברו תהליך שבו הן התבקשו למצוא את המכנים המשותפים בין תחומי הידע ובנושאים שבתוכניות הלימודים.
בשלב השני המורות הגדירו רעיון או שאלה גדולה שסביבה ילמדו באופן רב-תחומי. המורות נמצאות כעת בשלב שבו יתבקשו להכין פתיח לשיעור ולהשתמש לשם כך באמצעים אודיו-ויזואליים; תמונות, וידאו, מצגת, פודקאסט. יהיה עליהן להסביר מדוע בחרו בקטע זה ובמה הוא מסייע להם בהעברת המסר – נושא השיעור. לאחר מכן ינותח הקטע בעזרת השאלות המרכזיות של אוריינות מדיה שפורטו לעיל. מטרת המפגש היא לחבר את המורות המקצועיות לחשיבות של אוריינות מדיה בעבורן ועבור תלמידיהן.
ההשתלמות עדיין בתחילתה, והיא תתמקד ראשית בהנחיית המורות לעבודה סביב רעיון או שאלה מרכזית באופן רב-תחומי. ברגע שהמורות יבנו את יחידת הלימוד המשותפת שלהן, יהיה עליהן לקרב את הלומדים אל הזיקה שבין הנושאים הנלמדים אל המתרחש באקטואליה ולהשתמש במיומנויות של אוריינות מדיה (אוריינות חזותית, חשיבה יצירתית, אוריינות מידע, אוריינות דיגיטלית). התלמידים יידרשו לתוצר מסכם. אופן הלמידה והעבודה על התוצר יהיה בין-תחומי בכלים של אוריינות מדיה. בהמשך אבנה סטנדרטים לאופן בחירת טקסטים במדיה, המתאימים לתלמידים, לדרך מיפוי הטקסטים, השימוש בחומרים חופשיים מזכויות יוצרים, בניית מחוון לשימוש המורים, להערכת תוצרים במדיה האודיו-ויזואלית והדיגיטלית. המודל חותר לחבר ולקשר בין הנלמד במקצועות הזהות והשייכות לבין המתרחש באקטואליה על-מנת לעצב את תפיסותיהם של התלמידים על מהות תחום הידע וכדי לקדם את מעורבותם בבניית משמעות על העולם באמצעות חקירה, יצירת הקשרים למתרחש באקטואליה, דיונים ועוד.