בהסתכלות לאחור ניתן להבחין בשני דברים עיקריים: הראשון, מערכת החינוך ועובדיה ביצעו את עבודתם באופן משביע רצון ולראיה השגשוג העולמי ובתוכו במקום מכובד גם שגשוגו של המשק הישראלי. השני, ואולי המהותי יותר, התלמידים ברובם וסביבתם לא אתגרו את המורה הן בהיבט פדגוגי והן בהיבטים מקצועיים. מבט קצר על כל אחד מ-14 הסעיפים שפורטו לעיל מבהיר לכל בר דעת כי מורה הנכנס לכיתה היום חווה מציאות שונה ומאתגרת. אין בכוונתי לבחון ולבקר את מערכת הכשרת המורים כיום ביחס לתכנים שנלמדו לפני כארבעים שנה. עם זאת, אל מול אותם 14 סעיפים וביחס לימינו אלה, נכון בראייתי לשלב את התכנים, הדרכים והשיטות הבאות בהכשרת מורים עדכנית:
מנטורינג (חונכות) – סדנאות הכשרה לתפקיד מנטור לתלמיד – בעולם שבו הלומדים מוקפים באין ספור מקורות מידע תפקידו של המורה משתנה והוא הופך למלווה ולמדריך אשר "צועד/רץ" לצידו של הלומד ומדריך אותו תוך כדי ניסיון למצוא את הדרך האישית המתאימה לו להגשמת ייעודו.
שיטות למידה – חשיפה, התמחות בלימוד ופיתוח – חשיפה למגוון רחב של שיטות למידה הקיימות והמפותחות כיום בארץ ובעולם והתאמתן לקבוצות תלמידים וליחידים. בשלב מתקדם, התמקדות והתמקצעות בשיטת לימוד ספציפית או לחלופין פיתוח שיטת לימוד חדשנית וייחודית. בתחום זה חשובה הדוגמה האישית שפרחי ההוראה מקבלים בהכשרתם, ולכן יש לעשות שימוש רב ככל הניתן בשיטות לימוד חדשניות לאורך כל שנות הלימוד לתעודת הוראה.
תכנון – תכנון, יישום ותחקור – תכנון למימוש מיטבי של שנת הלימודים לצד תכנון מסלולים אישיים עבור התלמידים. תחום נוסף הוא תכנון הזמן – תפקידו של המורה הוא עמוס ורב-ממדים, יש להכשיר את המורים בשיטות לתכנון ולייעול זמנם.
טכנולוגיה
- אוריינות ברשת – פיתוח מומחיות אצל המורה בניווט ובמציאת חומרים ומסייעים נוספים עבורו ועבור תלמידיו ברשת האינטרנט.
- חשיפה ליכולות בתעשיית ה-EDTECH – חשיפה לקיים ולצפוי תוך התנסות ביכולות, ביתרונות ובחסרונות בפיתוחים הקיימים כיום בתעשיית הEDTECH- העולמית ואף בפיתוחים ובהשפעות עתידיות על עולם החינוך.
ניהול משאבים – איתור ומיצוי משאבים – אימוץ גישת למידה מניסיון האחר תוך שימוש בכלים חדשניים לרקימת קשרים מקצועיים ושיתופי פעולה. הבנה כי בעולם ההוראה נכון הוא שמורה "יעתיק" וישכפל רעיונות טובים הפועלים בבתי ספר. זאת ועוד, התמודדות עם קשיי היום יום לאור מחסור תמידי במשאבי זמן ותקציב מחייבת איחוד כוחות החוצה את גבולות בית הספר וחשיבה מחוץ לקופסה בנוגע לדרכים יצירתיות, חדשות ומשתנות לגיוס משאבים.
שפה – המחשב – מבנה ותכנות בסיסי באנגלית – בעולם גלובלי המחובר ברשת אינסופית ישנה חשיבות עליונה בהקניית השפות המחברות בינינו – לאור זאת יש מקום בהקניית ידע בסיסי בעקרונות מבנה המחשב ותפקודו, למידת שפת תכנות בסיסית. לצד זאת יש לעודד לימוד שפות דיבור אנושי נוספות, בדגש על הטמעת השפה הגלובלית הרלוונטית כיום – האנגלית. כדוגמה לכך ניתן ללמוד את כלל הנושאים הטכנולוגיים בשפה האנגלית.
מוטיבציה – מחקרים על מוטיבציה ודרכים להגבירה – בעולם שבו הגירויים העומדים בפני הלומדים הם רבים ומתוך הבנה כי קיים שוני בין לומד ללומד ביכולותיהם ובתחומי העניין שלהם, יש מקום להקניית הבנה ויכולת הסתכלות מעמיקה למורה על תלמידיו לשם הכרתם ופיתוחם לאור נטיותיהם והסקרנות הטבעית הטבועה בהם.
צוות – ניהול ועבודה בצוות – לצד החשיבות בראיית היחיד ופיתוחו חשיבות עליונה טמונה בהכשרתם של הילדים לעבודה בצוות. עולם העבודה כיום רואה ביכולת להשתלבות ולעבודה בצוות יתרון משמעותי. זאת ועוד צוותים רבים הנבנים כיום בשוק העבודה מאופיינים בריבוי יכולות, מקצועות ודעות על מנת לפתח חשיבה מחוץ לקופסה ויצירתיות. בעניין זה ראוי ונכון להבחין בין קבוצה (מונח שגור בידי מורים) – גוף הכולל כמה פרטים, לצוות – קבוצת אנשים שעובדים ביחד ומבצעים משימה משותפת. נכון יותר יהיה ללמד הן את המורים והן את התלמידים דרכים להקמת צוות ולניהולו.
מדידה והערכה – כלים וטכנולוגיות תומכות – כלי מהותי בהכוונת הלמידה ובניהולה של כיתה בידי מורה הוא היכולת למדידה ולהערכה. תחום זה הוא מהותי והכרחי לעולם העבודה כיום, שם מושגים כדוגמת החזר השקעה, או הערכת ביצוע הכרחיים להצלחה. אל מול הרתיעה הרבה של מורים מתחום זה יש למצוא דרכי למידה וטכנולוגיה תומכת אשר תאפשר ותקל את מימוש המדידה והערכה עבור המורה. גם בתחום זה חשובה הדוגמה האישית הנספגת אצל פרח ההוראה ואחר כך אצל התלמיד בעקבות השימוש במדדי הערכה בליווי והכוונת ההוראה בהכשרת המורה.