גיליון 681 מרץ בשעה 8:47מורות כמנהיגות בתקופת הקורונה:פרופ' צפירה גרבלסקי-ליכטמן, אורית בן דורמיומנויות מילוליות ולא-מילוליות להוראה מקוונת אפקטיבית ולבניית מנהיגות חינוכית בזמן משברמנהיגות בזמן משבר היא קריטית, וביתר שאת מנהיגות חינוכית. התלמידים מחפשים בדמות המורה ביטחון, אמון ואופטימיות. בהקשר החינוכי, המחקר מציב את המנהיגות החינוכית בפרספקטיבה מגדרית, לקראת מנהיגות נשית חינוכית, הנגזרת מן הרוב הנשי במערכת החינוך.להמשך קריאה
גיליון 6827 פבר בשעה 10:13אנחנו התקשורתורד פריאנטה קורלנדרמודל לשילוב אוריינות מדיה במקצועות הזהות והשייכות בחט״במאמר זה נכתב מתוך הבנה שיש להכשיר דור תבוני, שמבין תקשורת, בעל ידע ומיומנויות בתקשורת, המסוגל להתמודד באופן מושכל וביקורתי עם המידע המתווך במדיה, לצרוך ולהשתמש כראוי בטכנולוגיות שלה כמיומנות לחיים בעידן הדיגיטלי. האחריות בידינו - מערכת החינוך, להוביל את הילדים, להדריכם ולא להיגרר אחרי השינוי בלי להבין את כיוונו. החשוב ביותר הוא להתבונן באתגר הטכנולוגי-דיגיטלי ולקבל אחריות, ״אנחנו התקשורת״. במאמר זה אציג מודל העוסק בהטמעת אוריינות מדיה במקצועות הזהות והשייכות (רבי המלל) בחטיבת הביניים. להמשך קריאה
גיליון 6827 פבר בשעה 10:09"מה יהיה בסופנו?"למידה טרנספורמטיבית של מורים בסוגיית העיזבון הדיגיטליד"ר אלה בן־עטרתפיסת העיסוק במוות אינה מתקשרת בדרך כלל לחינוך בני נוער או לטכנולוגיה, ונושא העיזבון הדיגיטלי משמש דוגמה למציאות שבה מורים נדרשים לקדם את החשיבה הביקורתית של עצמם ושל התלמידים לגבי המדיה הדיגיטלית, ובכלל זה מודעות ליתרונות ולסכנות הכרוכים בשימוש בה. הבנת המדיה ושימושיה, לרבות העיזבון הדיגיטלי, היא בבחינת אתגר חדש בפיתוח מקצועי של מורים. נושא זה שבו עוסק המחקר הנוכחי, מדגים מציאות זאת. השתלמות המורים שמחקר זה עוקב אחריה, מתבססת על למידה טרנספורמטיבית המתמקדת בתהליך הלמידה של המורים במפגשם עם נושא העיזבון הדיגיטלי.להמשך קריאה
גיליון 6827 פבר בשעה 10:04חינוך לאוריינות מידע ומדיה דיגיטלית בעידן פוסט-אמתד"ר מירה פוירשטייןהחינוך לאוריינות מידע ומדיה דיגיטליים מוצע במאמר זה כתחום ידע המעצים את האזרחים בהתמודדות עם המורכבות ועם האתגרים שמציבה הסביבה התקשורתית בחברת מידע מרושתת. בעידן הפוסט-אמת גוברת חשיבותו של תחום זה: חינוך לחשיבה ביקורתית ביחס למקורות המידע ושימוש מושכל במדיה, המאפשרים לאזרחים להתנהל מתוך ויסות עצמי מול הטיות המידע של הזירה התקשורתית. הצלחתו של חינוך זה קשורה לרגולציה נוספת של גורמים כגון מעצבי מדיניות, ארגונים חברתיים, מערכות המדיה והטכנולוגיה, המעצבים את הסביבה הדיגיטלית ונדרשים להבטיח את חוסנה של הדמוקרטיה.להמשך קריאה
גיליון 6827 פבר בשעה 10:04חינוך לאוריינות מדיה: בין מידע, ידע, מדיה וקהילות למידהד"ר שירה סופר-ויטללאחר שתלמידים מבחינים בהתנגשות בין הידע הנמצא באינטרנט לבין הידע של המורה, הם לומדים כי המורה אינו יודע כול וגם אינו מקור הידע הבלעדי. התלמידים לומדים גם שלא כל הידע הקיים בתחום תוכן מסוים נלמד בבית הספר, וכי מסגרות לא פורמליות, חוץ בית-ספריות, דוגמת תנועות נוער, חוגים, עמיתים והמשפחה, יכולות גם הן לשמש מקור ידע.להמשך קריאה
גיליון 6827 פבר בשעה 9:58בתווך שבין וידאו ארט לקולנוע מתגוררת הבינתחומיותד"ר סיגל ברקאי, שרון שפלן-לזרתלמידי מגמות האומנות החזותית יוצרים וידאו ארט - התבוננות במקרה מבחןהקולנוע הוא אומנות ממוסדת ועתירת ממון, ולכן הוא שונה מהווידאו, שנתפס בעיני האומנים כחתרני ואנטי-ממסדי כיוון שהוא מוטבע על גבי מדיום נטול מקור שניתן לשעתוק ולשכפול אינספור פעמים. כך, בניגוד לקולנוע שהוא מדיום מסחרי במוצהר, הווידאו ארט הוא מוצר אומנות זמין וזול ועל כן דמוקרטי וחברתי בהרבה. בדומה לאומנויות המופע: תיאטרון, מחול, מוזיקה וקולנוע, הווידאו ארט מתרחש ברצף של זמן. כלומר, בניגוד לצפייה ביצירה דוממת, שאינה מחייבת הימשכות של זמן, בווידאו ארט מתקיימים חיבורים בין הדימוי הנע, הגוף, הקול והצליל המוזיקלי, זוויות הצילום והעריכה, והם מחייבים זמן צפייה מתמשך שנקבע מראש בידי האומן. באופן זה מיטשטשים הגבולות בין האומנויות השונות ונוצר כלי בינתחומי אומנותי-טכנולוגי חדש וייחודי. להמשך קריאה
גיליון 6827 פבר בשעה 9:57"מי שמביט בי בשחור לא יודע מי אני..." תקשורת בעידן של מסך שחורמיכל פל ברכהמהי תופעת הקוביות השחורות בעת השימוש בזום? שאלת מיליון הדולר. במסגרת מחקר הדוקטורט שלי, העוסק ב"תקשורת בעידן של מסך שחור", אני חוקרת את התופעה הזו. הלוואי שיכולתי לכתוב סיבה אחת מרכזית לכיבוי המצלמות ולהופעת הקוביות השחורות, כי אילו הייתה כזו, אזי גם היה פתרון אחד מרכזי, והחיים שלנו (המורים) היו קלים בהרבה.להמשך קריאה
גיליון 6827 פבר בשעה 9:55הוראת אוריינות המדיה והזיקה שלה לפדגוגיה אקטיביסטיתקרן קטקו איילילימוד של מיומנויות אוריינות המדיה מחנך לחשיבה ביקורתית גם באמצעות יצירת פעולות לשינוי המצב הקיים. מטרת המאמר היא לתאר את גישתם של מורי המדיה לתפקידם כסוכני שינוי חברתיים.להמשך קריאה
גיליון 6824 פבר בשעה 8:16פרקטיקה חינוכית מיטבית: לראות מבעד למראותד"ר אורלי מלמד, יעל הדסי-בכרכשתקשורת ומדיה דיגיטלית פוגשות אומנויות במחוות לביבליוגרפיהצלמת התמונה: לאורה ויינברג, "תפוח סדום - חומר דליק?", "לראות מבעד למראות" תערוכת סטודנטים, החוג לאוריינות חזותית, סמינר הקיבוצים מחווה אומנותית ליוצר, ליצירה או לרעיון באמצעות ציטוט ישיר או מרומז היא מתודה ידועה בתהליכי יצירת אומנות ובלימודי אומנויות. מחוות מביעות הוקרה וכבוד ליוצר וליוצרת וליצירה המצוטטת, ומעצבות את הסטטוס שלהם. גם בתהליכי יצירה של מדיה באמצעי התקשורת נעשה שימוש בציטוטים. אך בניגוד ללימודי אומנויות, בלימודי תקשורת אין קאנון ממוסד של יצירות מופת שיוצרים לכבודן מחוות. יצירת מחוות אומנותיות, המתייחסות למאמרים מביבליוגרפיית הקורס, שעניינם סוגיות תקשורת, מזמנת למידה משמעותית, מאפשרת לשלב הוראה עיונית ומעשית ומחברת בין לימודי תקשורת ומדיה לאומנויות. במהלך זה הסטודנטים מגבשים עמדה כלפי סוגיות מגוונות בתחום התקשורת, המבוססת על ידע אקדמי ועל חוויות אישיות. המאמר מתאר את יישומה של המתודה בקורס "אוריינות דיגיטלית באומנויות: גישה רב-תחומית", במסגרת לימודי תואר שני באוריינות חזותית בסמינר הקיבוצים. המחוות האומנותיות לפריט ביבליוגרפיה נבחר הוצגו בתערוכה שנקראה "לראות מבעד למראות", בסוף הקורס.להמשך קריאה
גיליון 6822 פבר בשעה 8:42נייר עמדה – תוכנית לאומית בנושא חינוך לאוריינות מדיה (תקשורת)ד"ר אורלי מלמד, רביב נאוֶה, ד"ר ענת פלג, גולן יוכפזבנייר עמדה זה נבהיר את סוגיית הצורך לספק לילדים ולנוער בישראל באופן מיידי כלי מחויב מציאות לקראת יציאתם לחיים הבוגרים – האוריינות התקשורתית: היכולת לברור את העיקר מן הטפל, להבין מהי ידיעת כזב, ולהיות מודעים לקיומה של מערכת הלחצים הכלכליים-פוליטיים-חברתיים, שמופעלים בעיקר על תעשיית החדשות. במסמך זה נבקש להציג את נחיצותה של תוכנית לאומית ספירלית של אוריינות תקשורת כתחום ליבה במערכת החינוך ובהכשרת המורים בישראל. עוד נציג במסמך זה סקירה תמציתית של תוכניות לימוד דומות בעולם ואת החשיבה הערכית שבבסיסן.להמשך קריאה