גיליון 67 Archives - ביטאון מכון מופ"ת

תוצאות חיפוש

גיליון 67

להיות דמוקרט זה הרבה יותר מאשר ידע באזרחות: על תובנות השכל, שרירי הנפש ודפוסי ההתנהגות המכוננים את האישיות הדמוקרטית

פרופ' נמרוד אלוני
איני עומד בפיתוי ופותח באמירה בוטה ולא מנומסת משהו: "אמרתי לכם". אני קורא את המסמך המקיף של מועצת האיחוד האירופי (Competences for Democratic Culture, 2016) בדבר הצורך בשינוי התפיסה מחינוך לאזרחות דמוקרטית לחינוך לתרבות דמוקרטית, וחושב על כך שבספריי להיות אדם (1998) וחינוך טוב (2013) עמדתי על חשיבות המעבר מהתמקדות באזרחות דמוקרטית אל התמקדות בבניית תרבות דמוקרטית וטיפוח חינוכי של בוגרים בעלי אישיות דמוקרטית. אני נוטה לחשוב שהאינטואיציה הזו בדבר התמקדות באישיות הדמוקרטית אינה ייחודית לי, אלא היא נחלתם של מרבית המורים מהזן האידיאליסטי והאקטיביסטי. בשונה מאלה שעיקר עיסוקם בדמוקרטיה הוא אקדמי, אנשי חינוך ואקטיביסטים חברתיים שנמצאים רוב זמנם במפגש בלתי אמצעי עם ציבורים גדולים, מגלים מהר מאוד שהתנהלות דמוקרטית, הלכה למעשה ובשגרת היום-יום, היא עניין לא רק של ידע פורמלי והבנה קוגניטיבית אלא בעיקר של איכויות ותכונות אישיותיות (רובן נרכשות).
להמשך קריאה
תפריט