גיליון 63בימת דיוןמפת החדשנות של הפיתוח המקצועי בישראלנמרוד סמילנסקי פרידמןגיליון 63בימת דיוןמפת החדשנות של הפיתוח המקצועי בישראלבינואר 2019 פרסם ה-OECD דו"ח מקיף בנושא חדשנות במערכות החינוך של המדינות החברות בארגון. הדו"ח הגדיר חדשנות כ"יצירה של תוצר או תהליך חדשני או משופר ששונה באופן משמעותי ממה שהיה מוכר באותו ההקשר".להמשך קריאה
גיליון 63בימת דיוןפיתוח מקצועי מהשטח כמפתח להובלת שינוי בית-ספריד"ר ענת שפירא לביאגיליון 63בימת דיוןפיתוח מקצועי מהשטח כמפתח להובלת שינוי בית-ספריתפיסת אמי"ת גוגיה פותחה ברשת אמי"ת ופועלת בבתי החינוך שלה משנת תשע"ב (2012). עיקריה נוסחו במסמך מצפן אמי"ת. המצפן משמש כלי להתוויית הדרך ולניווט בה אל עבר היעד שהרשת הציבה לעצמה: השלמת המעבר מבתי חינוך לקהילות חינוכיות לומדות (קח"ל) עד שנת 2020. המסמך מתעדכן מעת לעת לאור הניסיון שנצבר בשטח, בהתאם לתפיסת הרשת את עצמה כארגון לומד ומתפתח הרואה בלמידה מתמדת דרך חיים.להמשך קריאה
גיליון 63מצב הרוחמסקנות והמלצות הוועדה לניהול מיטבי של הפיתוח המקצועי וההדרכה במערכת החינוך מיסודה של היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוךפרופ' מריו מיקולינסר, רננה פרזנצ'בסקי אמירגיליון 63מצב הרוחמסקנות והמלצות הוועדה לניהול מיטבי של הפיתוח המקצועי וההדרכה במערכת החינוך מיסודה של היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוךהוועדה לניהול מיטבי של הפיתוח המקצועי וההדרכה במערכת החינוך הוקמה לפני כשנתיים על ידי "היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך" לבקשת משרד החינוך. הוועדה קיימה תהליך למידה מקיף כדי לבחון את הנעשה בתחום זה בארץ, למפות את המגמות העכשוויות בעולם, ולזהות תחומים שבהם ניתן לשפר את הפיתוח המקצועי הקיים. על רקע רצונה של הוועדה להרחיב את מגוון הקולות הנשמעים ואת הידע המצוי בפניה, נוצר שיתוף הפעולה עם מכון מופ"ת, שבמסגרתו פורסם "קול קורא" לשליחת מאמרים לבימת הדיון של גיליון זה.להמשך קריאה
גיליון 63בימת דיוןפיתוח מקצועי בעידן משתנה – המקרה של תוכנית "מצוינות 2000"ד"ר אבי פולגגיליון 63בימת דיוןפיתוח מקצועי בעידן משתנה – המקרה של תוכנית "מצוינות 2000""אלון ואורן, שני מטיילים, הגיעו אל כפר הריבועים. המחזה שנגלה לעיניהם היה מדהים. בכל מקום נראו ריבועים. בתים ריבועיים, גינות ריבועיות ושלטים ריבועיים...". הסיפור נמשך, עד שמגיעים להנחיה הבאה: "פקיד המלון ביקש: קחו לכם נייר, שרטטו עליו ריבועים ונסו לחלק ריבוע אחד ל-7 ריבועים וריבוע אחר ל-17 ריבועים. אני מאמין שתצליחו". זוהי פתיחה אופיינית למפגש השתלמות למורי מתמטיקה בבתי הספר היסודיים במסגרת תוכנית "מצוינות 2000". נושא המפגש אינו מוצג מלכתחילה, וכך גם לא מטרותיו. המשתלמים צוללים מייד אל תוך משימת הביצוע הראשונה. להמשך קריאה
גיליון 63דבר העורכתלכל קוראי הביטאון שלום,ד"ר מיכל גולןגיליון 63דבר העורכתלכל קוראי הביטאון שלום,כמה נדוש וכמה מעייף לציין כל העת את מצבנו המתנדנד ופשוט לייחל למעט יציבות במחוזותינו. סבב בחירות אחד מאחורינו, תקופת ביניים נטולת החלטות ומהלכים משמעותית בעוכרינו, וסבב בחירות נוסף לפנינו... ובין לבין הארץ לא נחה ולא שוקטת. שנת הלימודים הסתיימה, וזו שתבוא בעקבותיה תיפתח "איכשהו" עם רועים חסרי ניסיון ואולי שוב זמניים... כמה, כמה, כמה כמהה המערכת שלנו למעט המשכיות ולאורך טווח שמעבר למהלך פוליטי כזה או אחר. נדמה שתפקידנו, שומרי המקצוע, הילדים והתקוות, נעשה חשוב שבעתיים, ובו כמובן נוסיף ונדבק.להמשך קריאה
גיליון 63בימת דיוןגישת ההזדמנויות: התפתחות מקצועית ואישית זו לצד זוד"ר ניצה שחרגיליון 63בימת דיוןגישת ההזדמנויות: התפתחות מקצועית ואישית זו לצד זוסיפורה של ראשת תוכנית ואומניתבמאמר זה אבקש לטעון שהתפתחות מקצועית והתפתחות אישית לא זו בלבד שיכולות להתקיים יחדיו, אלא שהן עשויות לחזק ולהפרות זו את זו. אציג זאת באמצעות סיפור מקרה.להמשך קריאה