גיליון 69בימת דיוןלבצור את פרי הגפ"ן:ד"ר מירית שרוןגיליון 69בימת דיוןלבצור את פרי הגפ"ן:פיתוח מקצועי של הצוותים החינוכיים המכשירים סטודנטים במסגרת קשרי אקדמיה-שדה: נקודת מבט ניהוליתבימים אלה, במסגרת התוכנית לגמישות ניהולית במערכת החינוך, הוחלט על הרחבה ניכרת של סמכויותיהם של המנהלים באמצעות העברת משאבים ותקציבים לניהולם הישיר. מה שבעבר הוגדר כ"ניהול עצמי", ייקרא החל משנת תשפ"ג "גמישות פדגוגית ניהולית" (גפ"ן). ביטויה של גמישות זו בכך שעל המנהלים להתאים את המשאבים והמענים העומדים לרשותם לצרכים הייחודיים של קהילתם העקרונות שמייצגים ראשי התיבות גפ"ן – גמישות, פדגוגיה, ניהול – הם ביטוי מיטבי של תפקיד המנהל ושל מסוגלותו הניהולית והמקצועית.להמשך קריאה
גיליון 69בימת דיוןמפיתוח מקצועי להתפתחות מקצועית בית-ספריתפרופ' אילנה מרגוליןגיליון 69בימת דיוןמפיתוח מקצועי להתפתחות מקצועית בית-ספריתפיתוח מקצועי של הצוותים החינוכיים המכשירים סטודנטים במסגרת קשרי אקדמיה-שדה: נקודת מבט ניהוליתבארץ, כמו גם בארצות רבות אחרות, יש הסכמה גורפת בקרב חוקרים ואנשי חינוך, שנדרשת רפורמה משמעותית במערכות החינוך, שבבסיסה שינוי מהותי בתפיסת ההוראה והלמידה של כל בעלי העניין. תקופת הקורונה העצימה את הצורך הזה, אך בד בבד חשפה הזדמנויות רבות לחולל את השינוי הדרמטי הנדרש. בסקירה זו אציג את השינויים הנדרשים בפיתוח המקצועי של המורים במסגרת האוטונומיה הבית-ספרית, את שלושת עמודי התווך שעליהם מושתתת התפתחות זו ובעיקר את תפקידם המכריע של המורים ברפורמה הנדרשת.להמשך קריאה
גיליון 69בימת דיוןאוטונומיה בית-ספרית במפגש עם הפיתוח המקצועי של מוריםד"ר רונית אדםגיליון 69בימת דיוןאוטונומיה בית-ספרית במפגש עם הפיתוח המקצועי של מוריםהמתח הקיים בין גמישות לבין משילות של מנהל בית הספרבנייר עמדה זה אציג תחילה את הסוגיה של מתן אוטונומיה וגמישות למנהלי בתי הספר. בהמשך אבחן את הסוגיה הזו מנקודת מבט מיקרו פוליטית על הארגון הבית-ספרי. אציג את המתח הקיים במפגש שבין הגמישות הניהולית של מנהל בית הספר בבחירת התכנים של הפיתוח המקצועי לבין הגורמים האנושיים העוסקים במלאכת החינוך. לסיכום אציג את עמדתי.להמשך קריאה
גיליון 69בימת דיוןהתפתחות מקצועית של מורים במסגרת קהילת למידה ועשייהאילה הר אבןגיליון 69בימת דיוןהתפתחות מקצועית של מורים במסגרת קהילת למידה ועשייהמאמר זה מציג התפתחות מקצועית של מורים במסגרת בנייה של קהילה מקצועית בבית-ספר יסודי ממלכתי-דתי. במסגרת המגמה למתן אוטונומיה לבית-הספר, שהתחזקה במהלך מגפת הקורונה, הקמנו קהילת למידה ועשייה, אשר שזרה השתלמות מסורתית בפסג"ה בלמידת המורים בבית-הספר, טיפחה שיתופיות ואפשרה מרחב וזמן ללמידה, ולא פחות מכך עודדה כוחות פנים בית-ספריים והצמיחה מנהיגות.להמשך קריאה
גיליון 69בימת דיוןפיתוח מקצועי של מורים בנושא עבודה שיתופית עם הורים לתלמידים עם מוגבלותד"ר אליסיה גרינבנקגיליון 69בימת דיוןפיתוח מקצועי של מורים בנושא עבודה שיתופית עם הורים לתלמידים עם מוגבלותמשרד החינוך אומנם מטיל על המורים את האחריות לקידום העבודה השיתופית עם ההורים, אך אלה לעיתים קרובות מרגישים שלא הוכשרו בנושא, ושאין להם מיומנויות ליצירה ולניהול של עבודה זאת. הקושי גדול יותר כשמדובר בעבודה עם הורים לתלמידים עם מוגבלות. בין מורים לבין הורים לתלמידים עם מוגבלות מתקיים קשר ייחודי ושונה מהקשר שבין מורים לבין הורים לתלמידים ללא מוגבלות. מספרות המחקר עולה כי עבודה שיתופית עם הורים בכל הנוגע לשירותי חינוך מיוחד, מיטיבה עם הטיפול בתלמידים הללו ועם למידתם ותורמת לקידומה. להמשך קריאה
גיליון 69דבר המערכתדבר ראש מכון מופ"תפרופ' חן שכטרגיליון 69דבר המערכתדבר ראש מכון מופ"תברוכים הבאים לגיליון 68 של ביטאון מכון מופ"ת העוסק בחינוך לאוריינות מדיהלהמשך קריאה