גיליון 68בימת דיוןמורות כמנהיגות בתקופת הקורונה:גיליון 68בימת דיוןמורות כמנהיגות בתקופת הקורונה:מיומנויות מילוליות ולא-מילוליות להוראה מקוונת אפקטיבית ולבניית מנהיגות חינוכית בזמן משברמנהיגות בזמן משבר היא קריטית, וביתר שאת מנהיגות חינוכית. התלמידים מחפשים בדמות המורה ביטחון, אמון ואופטימיות. בהקשר החינוכי, המחקר מציב את המנהיגות החינוכית בפרספקטיבה מגדרית, לקראת מנהיגות נשית חינוכית, הנגזרת מן הרוב הנשי במערכת החינוך.להמשך קריאה
גיליון 68בימת דיוןאנחנו התקשורתורד פריאנטה קורלנדרגיליון 68בימת דיוןאנחנו התקשורתמודל לשילוב אוריינות מדיה במקצועות הזהות והשייכות בחט״במאמר זה נכתב מתוך הבנה שיש להכשיר דור תבוני, שמבין תקשורת, בעל ידע ומיומנויות בתקשורת, המסוגל להתמודד באופן מושכל וביקורתי עם המידע המתווך במדיה, לצרוך ולהשתמש כראוי בטכנולוגיות שלה כמיומנות לחיים בעידן הדיגיטלי. האחריות בידינו - מערכת החינוך, להוביל את הילדים, להדריכם ולא להיגרר אחרי השינוי בלי להבין את כיוונו. החשוב ביותר הוא להתבונן באתגר הטכנולוגי-דיגיטלי ולקבל אחריות, ״אנחנו התקשורת״. במאמר זה אציג מודל העוסק בהטמעת אוריינות מדיה במקצועות הזהות והשייכות (רבי המלל) בחטיבת הביניים. להמשך קריאה
גיליון 68מצב הרוחחינוך למדיהפרופ' דפנה למישגיליון 68מצב הרוחחינוך למדיהשק חבטות חינוכי, תרופת פלא לתחלואי החברה או תקווה לדמוקרטיה השתתפותית?התקוות שאנו תולים בתוכניות לימודים העוסקות במדיה רבות ומגוונות: אם רק יהיה הדור הצעיר ביקורתי כלפי דימויי מגדר וזהויות אתניות בתקשורת – נזכה לחברה שוויונית יותר; אם רק נלמד אותו להבין את המניפולציות הפרסומאיות – נוכל למתן את ערכי הצרכנות הקפיטליסטית ולחזק את ערכי התרומה לחברה; אם רק נצמצם את הזמן שצעירים אלה מבלים ברשתות החברתיות – הם ישקיעו יותר בלימודים ובפעילויות העשרה; אם רק ידעו להבחין בין אינפורמציה, דיסאינפורמציה, פייק ניוז – הם יהפכו לאזרחים השוקלים עמדות פוליטיות באופן רציונלי ומשתתפים בתהליכים הדמוקרטיים באופן אחראי. אם רק... האומנם?להמשך קריאה
גיליון 68בימת דיון"מה יהיה בסופנו?"למידה טרנספורמטיבית של מורים בסוגיית העיזבון הדיגיטליד"ר אלה בן־עטרגיליון 68בימת דיון"מה יהיה בסופנו?"למידה טרנספורמטיבית של מורים בסוגיית העיזבון הדיגיטליתפיסת העיסוק במוות אינה מתקשרת בדרך כלל לחינוך בני נוער או לטכנולוגיה, ונושא העיזבון הדיגיטלי משמש דוגמה למציאות שבה מורים נדרשים לקדם את החשיבה הביקורתית של עצמם ושל התלמידים לגבי המדיה הדיגיטלית, ובכלל זה מודעות ליתרונות ולסכנות הכרוכים בשימוש בה. הבנת המדיה ושימושיה, לרבות העיזבון הדיגיטלי, היא בבחינת אתגר חדש בפיתוח מקצועי של מורים. נושא זה שבו עוסק המחקר הנוכחי, מדגים מציאות זאת. השתלמות המורים שמחקר זה עוקב אחריה, מתבססת על למידה טרנספורמטיבית המתמקדת בתהליך הלמידה של המורים במפגשם עם נושא העיזבון הדיגיטלי.להמשך קריאה
גיליון 68בימת דיוןחינוך לאוריינות מידע ומדיה דיגיטלית בעידן פוסט-אמתד"ר מירה פוירשטייןגיליון 68בימת דיוןחינוך לאוריינות מידע ומדיה דיגיטלית בעידן פוסט-אמתהחינוך לאוריינות מידע ומדיה דיגיטליים מוצע במאמר זה כתחום ידע המעצים את האזרחים בהתמודדות עם המורכבות ועם האתגרים שמציבה הסביבה התקשורתית בחברת מידע מרושתת. בעידן הפוסט-אמת גוברת חשיבותו של תחום זה: חינוך לחשיבה ביקורתית ביחס למקורות המידע ושימוש מושכל במדיה, המאפשרים לאזרחים להתנהל מתוך ויסות עצמי מול הטיות המידע של הזירה התקשורתית. הצלחתו של חינוך זה קשורה לרגולציה נוספת של גורמים כגון מעצבי מדיניות, ארגונים חברתיים, מערכות המדיה והטכנולוגיה, המעצבים את הסביבה הדיגיטלית ונדרשים להבטיח את חוסנה של הדמוקרטיה.להמשך קריאה
גיליון 68בימת דיוןחינוך לאוריינות מדיה: בין מידע, ידע, מדיה וקהילות למידהד"ר שירה סופר-ויטלגיליון 68בימת דיוןחינוך לאוריינות מדיה: בין מידע, ידע, מדיה וקהילות למידהלאחר שתלמידים מבחינים בהתנגשות בין הידע הנמצא באינטרנט לבין הידע של המורה, הם לומדים כי המורה אינו יודע כול וגם אינו מקור הידע הבלעדי. התלמידים לומדים גם שלא כל הידע הקיים בתחום תוכן מסוים נלמד בבית הספר, וכי מסגרות לא פורמליות, חוץ בית-ספריות, דוגמת תנועות נוער, חוגים, עמיתים והמשפחה, יכולות גם הן לשמש מקור ידע.להמשך קריאה