גיליון 64מה בבימה?למידה חברתית-רגשית (SEL) – אתגרים בהטמעה במערכת החינוךד"ר טלי פרידמןגיליון 64מה בבימה?למידה חברתית-רגשית (SEL) – אתגרים בהטמעה במערכת החינוךסקירת מאמרי בימת הדיון ד"ר טלי פרידמן, מרכזת ועדת המומחים שהקימה היוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך, ריכזה עבור קוראי בימת הדיון את עיקרי הדברים המתוארים במגוון המאמרים המופיעים בה.להמשך קריאה
גיליון 64מצב הרוחלמידה חברתית-רגשיתחנה שדמיגיליון 64מצב הרוחלמידה חברתית-רגשיתתפיסה ופרקטיקה בעבודת השירות הפסיכולוגי ייעוצילמידה רגשית-חברתית היא בראש וראשונה תפיסה הרואה את האדם כשלם בעל גוף, נפש, מחשבה, רגש וחיים חברתיים, תפיסה הרואה את המערכת כסביבה מגדלת מעצימה, תפיסה הרואה בהוראה, בלמידה, בתוכנית הלימודים, בכיתה כקבוצה חברתית, ובקשר בין בית הספר למשפחה מרחבים לפיתוח ולקידום רווחה נפשית של כל הפועלים בה.להמשך קריאה
גיליון 64בימת דיוןלמידה חברתית-רגשיתחנה שדמיגיליון 64בימת דיוןלמידה חברתית-רגשיתתפיסה ופרקטיקה בעבודת השירות הפסיכולוגי ייעוציאנו מבקשים להציג את עבודת השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) בשני העשורים האחרונים בכל הנוגע להטמעת למידה חברתית-רגשית ולקידום הרווחה הנפשית של תלמידים וצוותי חינוך במסגרות החינוך. עשייה זו באה לידי ביטוי במדיניות, בתוכנית העבודה, בעבודה מערכתית, בפיתוח והטמעת תוכניות לקידום רווחה נפשית, ביצירת אקלים מיטבי, בעבודה פסיכו-פדגוגית בתהליכי הוראה למידה, בחיזוק הקשר עם ההורים ובמתן מענה לתלמידים בסיכון.להמשך קריאה
גיליון 64בימת דיוןהפגיעוּת היא סוג של כוח: אתיקה ופדגוגיה מבוססות פגיעותדפנה איזנרייךגיליון 64בימת דיוןהפגיעוּת היא סוג של כוח: אתיקה ופדגוגיה מבוססות פגיעותבמאמר זה אסקור היבטים שונים מעולם התוכן של פגיעות הרלוונטיים לדיון בנושא חינוך חברתי-רגשי. תחילה אתייחס לסיבות שבגללן הפגיעות מוכחשת בחברה של ימינו; בהמשך אציג מהי אתיקה של פגיעות ומדוע היא הכרחית במניעת אלימות ומהי פדגוגיה ביקורתית מבוססת פגיעות הרואה בפגיעות אינהרנטית לתהליך הלמידה וחיונית להצלחתו; לבסוף אציג עקרונות לעבודה חינוכית עם אתיקה ופדגוגיה של פגיעות. אני סבורה כי השילוב של אתיקה ופדגוגיה מבוססות פגיעות יכול להביא לתרומה משמעותית בחינוך בכלל, בחינוך לצדק חברתי ולאי-אלימות בפרט, ובאופן כללי להפוך את העולם שלנו לנעים, בטוח וסולידרי יותר, עבור כולנו. להמשך קריאה
גיליון 64בימת דיוןתנועה מודעת לפיתוח מסוגלות אישית וקבוצתיתשרון מיכאלי-רמוןגיליון 64בימת דיוןתנועה מודעת לפיתוח מסוגלות אישית וקבוצתיתתנועה מודעת היא שילוב של שלושת האלמנטים ‒ גוף, מחשבה ורגש ‒ במטרה לייצר מודעות בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים. העבודה נעשית בשלושה שלבים: השלב הראשון הוא המרחב הפיזי, והוא משלב תרגילים מעולמות תנועתיים שונים ‒ יציבה, יוגה, פילטיס, אימון פונקציונלי, אימפרוביזציה וריקוד חופשי. השלב השני הוא מעגל שיח או רפלקציה קבוצתית כתוצר של החוויה בגוף; והשלב השלישי הוא רפלקציה אישית שכותבים המשתתפות והמשתתפים. לתפיסתי ומניסיוני, לתנועה המודעת יש חשיבות כתהליך וכרכיב משמעותי בהתפתחות הקבוצה החברתית, הכיתה והאדם היחיד ‒ ילדות וילדי הכיתה, כיחידים ובזיקה לחבריהם. להמשך קריאה
גיליון 64דבר העורכתדבר העורכתד"ר מיכל גולןגיליון 64דבר העורכתדבר העורכתרוחות חורף מנשבות בחוץ ובלבבות וחשרת עננים שאין לדעת איזה גשמים הם נושאים, מרחפת מעל שמינו הפוליטיים שהם תמיד תמיד גם שמינו הגשמיים היום-יומיים... שנת הלימודים במערכת החינוך ובמערכת ההשכלה הגבוהה נפתחת עם ממשלת מעבר על כל המשתמע ממצב זה. אין ספק שבין הראשונים להיפגע הם מערכות התלויות לצורך התקיימותן ביציבות ובראייה לטווח ארוך – תכונות שבשלב זה הן משאלות לב נכספות... להמשך קריאה