שיח הסיכונים וההזדמנויות במדיה, העוסק בהשפעות של טכנולוגיות תקשורת, נוטה לבלבל בין סיכון לבין נזק ממשי, בין הזדמנות לבין תועלת ממשית (Livingstone et al., 2011). בפער הזה שבין הסיקור התקשורתי למציאות יש למערכת החינוך כמתווכת וכמטמיעה של טכנולוגיות ומדיה חדשים תפקיד חשוב כמעריכה של היתרונות והחסרונות של טכנולוגיות וכלי מדיה חדשים בהשוואה לקיימים וכמטמיעה של אופני שימוש מיטביים.
תפיסת ההזדמנויות והסיכונים בחינוך לשימוש נבון ברשת
תפיסת ההזדמנויות והסיכונים בחינוך לשימוש נבון באינטרנט התפתחה והתבססה באיחוד האירופי בעקבות מחקרים בינלאומיים שהובילו פרופ' סוניה ליוינגסטון וצוות חוקרים בינלאומי. לפי מחקרים אלו ההזדמנויות והסיכונים של שימושי האינטרנט והמדיה החדשים כרוכים זה בזה ולא ניתן להפרידם זה מזה. אותו שימוש יכול להוביל את המשתמש להזדמנות גדולה ו/או לסיכון גדול. נמצאו ארבע קבוצות של סיכונים: תוכן (Content), קשר (Contact), התנהלות (Conduct) וחוזה (Contract) (Livingstone & Stoilova, 2021). כמו כן נמצא שתפיסת הסיכונים בעיני תלמידים שונה מזו של הוריהם. המחקר מצביע על סולם של הזדמנויות לצד סיכונים המתפתח עם גיל התלמידים. ככל שהתלמידים עולים בגיל, כך יש לתלמידים יותר ידע כיצד לחפש, לגלות, ליצור ולממש את ההזדמנויות הטמונות בשימושי האינטרנט, וגם יכולת התמודדות טובה יותר עם פגיעות ברשת (resilience). לצד זאת, הם חשופים יותר לסיכונים, וחלקם אף מחפשים סיכונים באופן אקטיבי. כמו כן נמצאו במחקרים אלו שלוש קבוצות סיכון: ילדים בראשית גלישה, מתבגרים שוחרי סיכון וילדים בסיכון ממשפחות בעלות סטטוס כלכלי חברתי נמוך. נמצא שבמשפחות מסטטוס כלכלי חברתי נמוך ההזדמנויות והנגישות לטכנולוגיה נמוכות יותר והתיווך ההורי למניעת סיכונים אינו מספק, זאת בהשוואה לתיווך ההורי במשפחות בעלות סטטוס כלכלי חברתי והשכלתי גבוה (Ollafson et al., 2013; Smahel et al., 2020). מחקר דומה שנערך בישראל מגלה ממצאים דומים (למיש ואח', 2009).
חינוך לאוריינות מדיה נחוץ אפוא במיוחד במקום שבו הוא חסר ביותר – בחטיבה הצעירה, שבה ילדים עושים את צעדיהם הראשונים העצמאיים כגולשים באינטרנט וברשתות החברתיות, באזורים של אוכלוסיות מוחלשות בעלות סטטוס סוציואקונומי נמוך ובקרב נוער בסיכון ומתבגרים שוחרי סיכון.
מה הקשר בין חינוך לשימוש נבון ברשת לבין אוריינות מדיה?
כיצד כל זה קשור לחינוך לאוריינות מדיה? המושג אוריינות מדיה הופיע לראשונה בתקשורת בשנות החמישים של המאה ה-20, והוא מתייחס למיומנויות המאפשרות נגישות, ניתוח ביקורתי, הערכה ויצירה של מדיה על מנת לעורר מודעות להשפעותיה וליצור עמדה אקטיבית כלפי צריכתה ויצירתה.
המעבר מתקשורת חד-כיוונית לתקשורת אינטראקטיבית ורשתית בעקבות התפתחויות בטכנולוגיות המידע והאינטרנט הוביל להכרה בחשיבות של רשת אוריינויות יסוד הנדרשות מהלומד במאה ה-21 ולהכרה בחשיבות של אוריינות דיגיטלית.
מאז שנות החמישים ועד היום התפתחה מסורת גלובלית ענפה של חינוך לאוריינות מדיה, המגובה בפעילות של ארגונים מחוץ למערכות החינוך הממוסדות. נוצרו תוכניות לימודים, חומרי לימוד מקוונים, התגבשו פרקטיקות ניתוח, הפקה ויצירה, פרקטיקות חינוכיות וגישות הוראה לצד מחקר בתחום אוריינות המדיה. תוכני הלימוד מתייחסים להיבטים אסתטיים, אתיים וחוקיים, טכנולוגיים, ארגוניים וכלכליים, רגשיים, תרבותיים, חברתיים ופוליטיים של צריכה ושל יצירה של מדיה. בתנועה הגלובלית של החינוך לאוריינות מדיה התגלעו ויכוחים מתמשכים בשאלות אם צריכה להיות לחינוך לאוריינות מדיה אג'נדה ערכית ואם צריכה להיות העדפה לתוכני תרבות עילית על פני תכנים פופולריים; אך נראה שעם השנים התגבשה הסכמה שהחינוך לאוריינות מדיה מחויב לערכים הומניסטיים ודמוקרטיים (Hobbs, 2021).
כתוצאה מההתפתחויות בטכנולוגיות מידע ואינטרנט נוצר בעשור האחרון מיזוג בין אוריינות מדיה ומידע (Media Information Literacy – MIL). בהצהרת פז (UNESCO, 2011) יצאה קריאה למדינות "לשלב אוריינות מדיה ומידע בתוכניות הלימודים במערכות החינוך הפורמליות והלא-פורמליות, למטרות אלה: (1) להבטיח את זכותו של כל אזרח לחינוך אזרחי חדש כזה; (2) לנצל את השפעתם הרבה של מחנכים כדי לאמן לומדים לחשיבה ביקורתית ולניתוח; (3) לצייד מורים ולומדים כאחד במיומנויות MIL, שיניחו את היסודות לחברות ידע.
בהצהרת מוסקבה (Moscow declaration on MIL), אוריינות מדיה ומידע הוגדרה כ"שילוב של ידע, עמדות, מיומנויות ופרקטיקות הנדרשות לנגישות, ניתוח, הערכה, שימוש, הפקה ותקשורת מידע ומדיה בדרכים יצירתיות, חוקיות ואתיות, המכבדות את זכויות האדם".
ארגון אונסקו (UNESCO), המקדם את המיזוג בין אוריינות מדיה למידע מאז 2007, הכריז בהצהרת סיאול (2020), שמיומנויות אוריינות מדיה ומידע צריכות להיות מיומנויות ליבה בשביל כולם ועל ידי כולם כאמצעי הגנה נגד דיסאינפורמציה במגפת הקורונה (disinfodemics). הארגון חגג בפעם הראשונה את שבוע אוריינות המדיה והמידע העולמי. בולט בהצהרת סיאול ההיבט האתי של אוריינות המדיה והרתימה של מיומנויות אוריינות המדיה לקידום חופש הביטוי, הגנה על הפרטיות, מניעת אלימות וקיצוניות, קידום ביטחון דיגיטלי ומלחמה בשיח שנאה ובאי-שוויון. הארגון מוביל ביצירת מחקרים, סילבוסים וחומרי לימוד בנושא.
המיזוג בין אוריינות מדיה לבין אוריינות מידע הוא גם איזון בהתייחסות לסיכונים לצד הזדמנויות בעולם המדיה והמידע. יחסי הגומלין שבין אוריינות מדיה לאוריינות מידע הם יחסי הגומלין שבין מידע לסיפור. כיוצרי מדיה ומידע השאיפה היא להתאים את הסיפור למידע ולבססו על מידע אמיתי ולא להפך. בכל התהליכים הללו של ניתוח, יצירה הפצה ופרסונליזציה של מידע ומדיה בסביבה דיגיטלית, האלגוריתמים ממלאים תפקידים מרכזיים כמתווכים (Dykes, 2020).
חינוך לאוריינות מדיה ולשימוש נבון ברשת בישראל
בישראל החינוך לאוריינות תקשורת ומדיה מתקיים בתוך מגמות תקשורת וקולנוע, בעיקר בחטיבה העליונה, אך הוא טרם התבסס כתחום ליבה במערכת החינוך ובהכשרת מורים. רוב תלמידי ישראל אינם זוכים לו באופן שיטתי ומובנה. מיומנויות אוריינות מדיה משולבות גם במסגרת הוראת מקצועות לימוד אחרים ובמסגרות חינוך לא פורמליות על ידי ארגונים חברתיים וחינוכיים.
חינוך לשימוש נבון ברשת בישראל: האם יהפכו השוליים למרכז?
גם החינוך לאינטרנט בטוח התפתח מחוץ לממסד החינוכי באמצעות ארגונים חברתיים, כמו עמותת אשנ"ב ואיגוד האינטרנט הישראלי. בעשרים השנים האחרונות עסקו ארגונים אלו ואחרים בעיקר בהגברת המודעות לסיכוני הרשת ובהטמעת פרקטיקות של גלישה בטוחה. לעיתים בשיתוף עם יוזמות מקומיות של מכללות חינוכיות, כמו: יוזמת החינוך לשימוש נבון ברשת שהובילו פרופ' רבקה ודמני וד"ר אורית צייכנר בסמינר הקיבוצים ביחד עם איגוד האינטרנט הישראלי. במסגרת המיזם פיתחו סטודנטים בפקולטה לאומנויות פעילויות חינוכיות בנושא שימוש נבון ברשת ולימדו אותן בשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת (Zeichner, 2019). על כך נערכו ופורסמו מספר מחקרים (ודמני ואח', 2015). בהמשך הצטרפו לפעילות זו ארגונים חינוכיים נוספים שפיתחו תכנים ייחודיים למניעת בריונות ברשת ולחינוך להתנהגות מינית נבונה, כמו: "מצמיחים" ו"מידע אמין על מין". המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת (מוקד 105), שהוקם במשטרת ישראל בהמשך להחלטת ממשלה 1006 ב-14 בינואר 2016 ופועל מ-19 בנובמבר 2018, חיזק עוד יותר את החינוך למניעה ולהתמודדות עם סיכוני הרשת.
ב-7 בפברואר 2017 הוגשה הצעה לוועדת זכויות הילד בכנסת בראשות ד"ר יפעת שאשא ביטון על ידי ד"ר מיכל דולב-כהן ואורנה היילינגר להכשרת פרחי הוראה במכללות להכשרת מורים, להתמודדות עם בריונות במרחב המקוון בקרב תלמידים.
בעקבות זאת, הגיעה בקשה מחברת הכנסת ד"ר יפעת-שאשא ביטון לפרופ' רבקה ודמני-שאומן, סגנית יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יו"ר הוועדה התחומית לחינוך הוראה מדעי הרוח ואומנויות במל"ג, לפיתוח קורס בנושא גלישה מיטבית בהכשרת מורים. פרופ' ודמני-שאומן חקרה ויזמה משנת 2012 מחקרים ופעילויות חינוכיות בנושא חינוך לשימוש נבון ברשת בהכשרת מורים בשיתוף עם איגוד האינטרנט הישראלי ועם ד"ר אורית צייכנר.
בעקבות הפנייה הוקמה ועדת היגוי ליצירת קורס מקוון מתאים בהיקף של 1 ש"ש (30 שעות), המיועד ללימוד וליישום בהכשרה להוראה מהגיל הרך ועד חט"ב במוסדות אקדמיים להכשרת מורים. הקורס תוכנן לכלול 6 מודולות (3 מודולות חובה ו-3 מודולות בחירה). ד"ר אורית צייכנר, ד"ר אורלי מלמד וד"ר מיכל דולב-כהן מונו על ידי ועדת ההיגוי לפתח את מבנה הקורס. מכון מופ"ת מונה לגוף המבצע שיפיק את הקורס.
ההצעה לתוכנית הקורס מבוססת על תפיסה חינוכית מאוזנת המשלבת בין ההזדמנויות לסיכונים, ומתוך תפיסה מורכבת של סביבת התקשורת העכשווית והשפעותיה. הקורס מתבסס על הבנת מאפייני סביבת התקשורת, הצרכים והתפקידים שהיא ממלאת בחיינו כפרטים וכחברה, ושואף להעצים את יכולת המתכשרים להוראה לפתח פעילויות חינוכיות ולהוביל תהליכים מיטביים של שימוש במדיה ובאינטרנט בקרב תלמידיהם בעתיד.
מתווה הקורס עולה בקנה אחד עם דו"ח מתווה ודמני ענבר (23 בפברואר 2021) להכשרה להוראה של המועצה להשכלה גבוהה.
המתווה ממליץ לכלול בהכשרה להוראה תחומי ליבה כמו למידה חברתית רגשית, חינוך לחיים משותפים בחברה רב-תרבותית, מניעת גזענות, סוגיות מגדר והתמודדות עם מיניות וקונפליקטים. בנושאים אלו כלי המדיה הם גורם מתווך משמעותי.