בהמשך העבודה יוכפלו המסכים עד אינסוף, ובתוך כל ריבוע קטן יופיע פסלו של יגאל תומרקין "הוא הלך בשדות". עבודתו של תומרקין עשויה יציקת ברונזה בשילוב הצבעים אדום שחור ולבן. היא נוצרה בשנת 1967, מייד לאחר מלחמת ששת הימים ומתייחסת בביקורתיות לגיוס אוטומטי של נערים לצבא. העבודה מעלה שאלות לגבי תפקיד החייל בחברה כקורבן הנעקד על מזבח הערכים הלאומיים והקונפליקט העקוב מדם. תומרקין קרא לפסל שלו "הוא הלך בשדות" כשמו של הרומן והמחזה המיתולוגי של משה שמיר (1947). בעוד שבספר מוצגת דמותו של אורי החייל הקיבוצניק, יפה הבלורית והתואר כסמל גברי לגאווה ציונית, זה שאינו חושש למות בקרב על מזבח המולדת, הרי דמותו של החייל של תומרקין מציגה דימוי הפוך וניתן לראות בה פוסט-טראומה קשה, תחושת קורבנוּת, זוועה, השפלה, הומור שחור וגרוטסקי ובעיקר התרסה כנגד הערכים המובילים בחברה ברוח הזמן של 1967. הבחירה של יונתן להשתמש בדימוי הזה מעצימה את הביקורת האישית שלו, מתחברת לנרטיב החברתי הכללי של זמן הגיוס והחרדות הקשורות בו, ומבטאת גם גישה בינתחומית המשלבת טכניקות והתנסויות מעשיות מעולמות האומנות, המחשב, הסאונד, האינטרנט והקולנוע.
הדמות בפסל "הוא הלך בשדות" חורצת לשון, מרכיבה משקפיים שחורים כסמל לעיוורון, מליבה יוצא קנה של רובה ומכנסיה מופשלים וחושפים את קרבי החייל. חלק מפניו של החייל המפוסל צבועים בלבן ומאזכרים בכך מעין מסכת מוות. חוקר האומנות יגאל צלמונה ציין כי תומרקין ביטל את החציצה בין הפנים לחוץ וחשף את הגוף על איבריו המוצנעים כיוון שאקט החשיפה והגילוי מייצג את האמת הפסיכולוגית הקשה של נפש החייל הבוקעת מתוך הדמות. ההיברידיות בין הגוף האנושי למכונה ולתחמושת הצבאית מייצגת את אובדן האמון באדם, בנאורות ובהומניזם. תומרקין ביטא כאן ביקורת נוקבת על השחתת דמות החייל הישראלי פיזית ונפשית בעקבות טראומת המלחמה (צלמונה, 2019).
הפסל מופיע בווידאו של יונתן בסצנה שמתחילה בתקריב קיצוני (extreme close up) ומתמקדת במוקש הימי הממוקם בקרביים של הדמות היצוקה מברונזה, ומסומן בחץ אדום. בהדרגה נפתח הפריים, לרגע הוא מתעכב על פני הפסל המרכיב משקפיים שחורים ואטומים המדגישים את היות החייל עיוור. בהמשך מופיע הפסל כולו, הוא נראה ממשי, ניצב בחדר מסוים, אך בו-זמנית גם מוקרן על גבי מסך הממוקם מאחוריו. המסך מכפיל את עצמו למספר רב של מסכים המציגים עשרות דימויים של הפסל.
הריבוי וההכפלה מסמלים באופן חזותי את האיום ואת החשש מהשירות בצבא, הפחד להיהפך ל"בורג במכונה" הצבאית, אחד מרבים, לבוש מדים המדגישים את אובדן הזהות והאישיות הנפרדת. בסצנת הסיום המסכים מתלכדים והופכים לסמל צה"ל. כך, היוצר משחק בסמלים ובטקסים שנחשבים ל"פרות קדושות" בחברה הישראלית וחותר תחת הקבלה המובנת מאליה שלהם. כנציג דור נוסף של צעירים שבקרוב יצטרכו לשרת בצבא הוא מעוניין לשאול ולהטיל ספק בהמשך מעגל הדמים דווקא מתוך תחושת אכפתיות ושייכות של מי שמעוניין לשרת בצבא ולמלא את חובתו האזרחית. אומנות הווידאו מאפשרת לו לעבד את רגשותיו, חששותיו ומחשבותיו במרחב הבטוח של הסטודיו מבלי שיצטרך להתעמת עם המציאות הממשית, לפחות לא לעת עתה.
לסיכום, זוהי עבודה מורכבת בממד הרעיוני והצורני שלה כאחד, המציגה פסיפס חזותי ערוך ביד-אומן לצד פסקול צורמני שמדגיש את הרגש שרצה היוצר לבטא. השילוב של דימוי חזותי וצלילי מייצר חוויית צפייה שיש בה השתאות, הזדהות, אימה, צחוק וכאב גם יחד. מבחינת הנרטיב היצירה מציגה דיון שכיח העוסק בתהליך הגיוס לצבא וסוגיית הפרופיל הקרבי כנושא שמטריד בני נוער ישראלים רבים לפני גיוס. עם זאת, היא עוסקת גם בצורך האינדיבידואלי של הנער למימוש עצמי-יצירתי ובבלבול ובחששות הכרוכים בצורך לבחור בין צורכי הקולקטיב לצורכי היחיד.
לצד תכנים אלו, העבודה עוסקת בהרחבה בגבולות מדיום הצילום/קולנוע/וידאו/אומנות מחשב כשילוב פרקטיקות בינתחומי בין צילום מתעד לצילום מן המוכן שלוקט מרשת האינטרנט, שימוש בסאונד רקע של הקלטות חיות לצד הקלטות הקיימות ברשת, צילום עצמי המייצג ממשות למונטאז' של צילומים מעובדים בסגנון סוריאליסטי שמתקשר ישירות לאומנות חזותית מודרניסטית ופוסטמודרנית.
ריבוי המסכים המופיעים שוב ושוב כאובייקט סימבולי בעבודה אופייני למדיום הייחודי של הווידאו ארט, כיוון שדימוי המסך מנכיח את הטכנולוגיה שבאמצעותה היצירה נוצרת ומוקרנת: מסך מחשב צבאי, מסכי טלוויזיה המשדרים בו זמנית נקודות מבט שונות, צילום סטילס של חדר ממשי, הקרנה על גבי מסך וחלוקה והכפלה של דימוי המסך עד להתמוססותו והיעלמותו המוחלטת.
השילוב בין תכנים רגשיים כגון תחושת האימה מהגיוס המתקרב לבין דימויים השאולים מעולם האומנות כגון הפסל של תומרקין ואופני המבע של תנועת הדאדא והסוריאליזם, ממחיש את הקשר בין תוכן לצורה בעבודה זו, כאשר אקט הצילום, השכפול, העריכה, הסאונד ומשך הזמן מתגלמים בתחושות ובמאפיינים הפסיכולוגיים שהיצירה מעלה.
הבינתחומיות מתגוררת כאן בתוככי המדיום, כך שלא ניתן לייצר חציצה בין המדיום לבין המסר, או בין החיבורים שנוצרים בין הווידאו ארט לצורות אומנות אחרות כמו הקולנוע הניסיוני, המונטאז' הצילומי, הציור והפיסול, צילום סטילס, עריכה דיגיטלית, סאונד ומוזיקה, משחק תיאטרוני של בימוי וגילום דמות, ואסמבלאז' של דימויים מהקלאסיקה של האומנות הישראלית.
מקורות
בארת, ר' (2005). מות המחבר; מהו מחבר? (תרגום מצרפתית ואחרית דבר: ד' משעני). רסלינג. (פורסם לראשונה בשנת 1969)
בנימין, ו' (1983). יצירת האומנות בעידן השעתוק הטכני. (תרגום: ש' ברמן). ספרית פועלים, הקיבוץ המאוחד.
טריפו, פ' (1985). מגמה מסוימת בקולנוע הצרפתי. בתוך א' גרין (עורך), במאים ואנשי קולנוע על הקולנוע (עמ' 74-56) (תרגם: י' קנז). עם עובד. (פורסם לראשונה בשנת 1954) ("מחברות לקולנוע")
צלמונה, י' (2019). תומרקין הלך בשדות, ערב-רב (מקוון).