נעים להכיר, פורום ספרות: מסיפור ל-story - ביטאון מכון מופ"ת
גיליון 65

נעים להכיר, פורום ספרות: מסיפור ל-story

ביטאון מכון מופ"ת מארח בבימתו את פורום ספרות בהובלת ד"ר לימור ראובך
פורום ספרות

יואב אפרתי
המכללה האקדמית בית ברל – המדרשה לאמנות, רישום על קיר

ד"ר לימור ראובך

רכזת פורום ספרות במכון מופ"ת, מדריכה ארצית לספרות במשרד החינוך, מרצה ומדריכה במכללת לוינסקי

limor.raubach@gmail.com
על הפורום

המוטיבציה הראשונית להקמת פורום ספרות במכון מופ"ת הייתה הניסיון ליצור קשר בין כל הגורמים העוסקים בהוראת ספרות. ההבנה שאנחנו נמצאים בעידן הדורש התבוננות מחודשת על הדיסציפלינה והפדגוגיה הקשורה בה, העלתה צורך לגבש קבוצה שתדון בנושאים אלו תוך התבוננות מפוכחת, חסרת פשרות ולא יומרנית מדיי. הקבוצה, על פי הבנתנו צריכה להיות בעלת חזון מצד אחד ולהציף את הקשיים הקשורים בהוראת ספרות בבתי ספר, במכללות ובאוניברסיטאות תוך חשיבה אופרטיבית, מצד שני. השם שנתנו לפורום משקף את התהליך שהספרות עוברת מטקסט אומנותי כמעט נצחי ל-story, סיפור בעל קיום זמני המיועד לרשתות החברתיות.
כך התגבשה קבוצה לא גדולה אך מחויבת של אוהבי ספרות, שנפגשת זה שנתיים וכלולים בה אנשי אקדמיה, מטה ובתי הספר שרואים בדאגה את ירידת קרנו של המקצוע הן באקדמיה הן בבתי הספר.

מתוך כך נוסחו מטרות הפורום:

  • ליצור קשר שוטף וזמין בין כל העוסקים במקצוע הוראת הספרות כדי לקיים חשיבה, לנסח את הקונפליקטים הקשורים בירידת מעמד המקצוע ולהציע דרכי עבודה לשיפור המצב.
  • להיחשף ליוזמות מקומיות וללמוד מהעמיתים בצוות וממומחים.
  • לעמוד על המציאות המשתנה ולהתאים את מעשה ההוראה בכיתה למציאות הזו. ברגעים אלו יש להפיק לקחים מתקופת הסגר ובטווח הארוך יותר להבין את ההוראה על רקע מהפכת החינוך המיוחד שהחלה בשנת תש"ף.
  • לדון בפרסומים ובמאמרים חדשניים העוסקים בשילוב טכנולוגיות בשיעורי ספרות.
  • לעמוד על הקשר שבין כתיבה ספונטנית ברשתות החברתיות לבין טקסט ספרותי.
  • לחשוב ולנסח עמדות מושכלות על הקשר שבין הספרות כאומנות לבין הספרות כמקצוע.

כל המטרות הללו נוסחו למרות מספר עקרונות המשפיעים על הנעשה בשטח: כך למשל ברור שהשאיפה למצוינות והרצון לקדם את התלמידים מכתיבים את מטרת העל של הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים. בחטיבת הביניים – הצלחה לקראת התיכון, ובתיכון – הצלחה לקראת בחינת הבגרות. כך ששיטות הערכה הפכו למעשה למטרה הבלתי מוצהרת של המורים ולמוקד ההוראה (הן אצל מורים ותיקים הן אצל פרחי ההוראה).
מאמרי הבימה בגיליון זה משקפים את תוצרי הקבוצה ואת מטרותיה. ראשית, נעשית עבודת מחקר ראויה המלווה בשיח נוקב, פנייה לגורמים מחוץ לקבוצה על מנת להעשיר את הידע, לעבות ולהשכיל את הדיון ולבסוף להביא את כל אלו לידי פרסום במטרה להושיט יד לציבור כולו.

אני מבקשת להודות בראש ובראשונה לחברי הפורום על ההתגייסות למטרה ללא סייגים, חרף הקשיים, ועל הליווי לאורך הדרך. תודה למשרד החינוך ולנציגתו בקרבנו, המפמ"רית לספרות מירב בראוטבר-פסט. כמו כן, בשם כל חברי הפורום, אני רוצה להביע את  הערכתנו למספר אנשים יקרים שעזרו לנו בקידום, בריכוז ובעריכת הבמה הזו: לד"ר טלי גיל שוורצברג, מנהלת יחידת "פורומים וצוותי חשיבה" במכון מופ"ת על התמיכה המקצועית והמפרגנת; לד"ר דודו רוטמן, העורך הראשי וראש ההוצאה לאור במכון מופ"ת, לעדי רופא הנפלאה, עורכת הביטאון, שהפכה את העבודה המשותפת לעבודת 'קו' נעימה ופרודוקטיבית, לנירית איטינגון, שסייעה בעריכת המאמרים, ליואב ריבלין, שיצק את התכנים, ובכלל תודה רבה למכון מופ"ת על הכנסת האורחים.

קריאה נעימה

על עבודת פורום ספרות, מכון מופ"ת

אהבת את המאמר? שתף עם החברים שלך!

קרא גם: